mamicieblog

blog de parenting, iubire si casa…

Cum (nu) alegem gradinita? (I)

4 Comments

Multi parinti s-au aflat sau se vor afla in situatia de a alege gradinita pentru copilul lor,  daca nu opteaza pentru homeschooling sau unschooling. Asa ca voi scrie acum despre cum am fact eu acest lucru. Am cochetat si eu putin cu optiunea de homeschooling, insa T se simte mult prea bine intre copii ca sa ii iau aceasta bucurie.

Am decis de la inceput tipul gradinitei, in cazul nostru am vrut privat, pentru ca se poate, pentru ca sunt mai putini copii in grupa, pentru ca au mai multe activitati (uneori), pentru ca exista si metodica diferita in privat… Daca se alege optiunea de stat, e mai simplu: vedeti de care gradinita apartineti si depuneti cerere de inscriere (prin martie-aprilie se fac inscrierile).

Ce criterii am avut noi, atunci cand am mers la vizionare:

  • acreditarea/autorizarea – putine gradinite sunt acreditate de ARACIP, unele sunt doar autorizate sa functioneze (trebuie sa aiba minim 3 generatii iesite din gradinita ca sa isi poata obtine acreditarea. Lista gradinitelor acreditate si autorizate se gaseste aici. Centrele educationale si gradinitele care nu se regasesc in lista gradinitelor acreditate, respectiv autorizate, functioneaza ilegal. Adica nu sunt monitorizate de Ministerul Educatiei si mergeti acolo pe barba voastra.
  • mancarea – am fi vrut ca gradinita sa aibe cantina proprie, pentru a elimina transportul produselor de la caterer la gradi… mai mult, speram ca mancarea sa fie mai diversa si mai proaspata daca era gatita in cantina proprie. Asa ca intrebam daca au cantina, rugam sa ma lase sa vad bucataria si sala de mese, sau intrebam de la cine fac catering si ma interesam ulterior de firma… Ceream intotdeauna sa vad un meniu, iar acum, dupa experienta avuta, as cere sa stiu in ce masura se respecta meniul si cate de des se repeta… Sunt gradinite care si-au facut meniuri la diversi nutritionisti si afiseaza acele meniuri prin rotatie. Sunt gradinite care afiseaza un meniu si gatesc altceva copiilor (asta am vazut la gradinite cu bucatarie proprie, cele care au catering nu pot face modificari majore in meniu). Multe gradinite dau ceai copiilor, desi nu este necesar (contine teina, compus similar cu cafeina, insa cu efect mai slab de stimulare a sistemului nervos; taninii din ceai influenteaza negativ absorbtia fierului din alimente; ceaiul este de regula indulcit cu zahar-inamicul 1 al creierului) sau dulciuri (zaharul, asa cum spuneam, ar trebui sa fie cat mai rar folosit in alimentatie, confera dependenta, si e vinovat de rata mare de obezitate).
  • curatenia – de fiecare data aruncam un ochi critic la curatenie (praf pe mobila, geamuri sterse, spalat pe jos, cum aratau toaletele)
  • jucarii, jocuri, carti – observam atenta daca au jucarii, calitatea acestora mai degraba decat cantitatea… imi placeau gradinitele unde prindeam copiii jucandu-se diferite jocuri sau citind… Uram cand mergeam in vizita si lectia se desfasura monoton, cu copiii stand pe scaun si privind catre un monitor de unde canta un desen animat… Intreb ce carti/povesti sunt citite copiilor, daca le sunt citite… Evit cartile cu povestile clasice (scufita rosie, capra cu trei iezi, etc.), mi se par grele, cu idei depasite, uneori cu imagini atroce… sunt atatea carti frumoase pentru copii, cu povesti cu morala pozitiva, din care copiii chiar au ce invata. Intrebam cat timp aloca jocului in activitatile zilnice, daca jocul e liber sau controlat, cum monitorizeaza evolutia copilului, ce activitati fac zilnic, ce optionale au si costul acestora…
  • afara – imi place cand copilul iese la gradi afara… chiar si jumatate de ora, chiar si pe ger sau ploaie… nu am intalnit inca gradinita cu toti parintii atat de deschisi incat sa accepte sa lase copiii afara pe ploaie sau ger/zapada, avand echipamentul adecvat, fireste. Intrebam cat de des ies afara si ce activitati au afara…
  • acomodarea – eu as fi vrut sa fac o acomodare treptata, sa pot sta in preajma in primele zile de gradinita, ca atunci cand copilul are nevoie de mine sa stie ca sunt acolo… pentru copiii mai mari nu este atat de necesara. Multe gradinite nu accepta parintii in gradi, nici macar sa isi conduca copiii pana in clasa. Intrebarea mea era: cum se face acomodarea copilului la noua situatie?
  • olita – pentru copiii mai mici, care nu au invatat sa faca inca la olita e foarte important sa intrebati daca sunt acceptati (de regula trebuie sa fie disponibila o ingrijitoare care sa schimbe copilul de pampers). Apoi, unele gradinite au program de mers la olita (din jumatate in jumatate de ora cineva merge cu copiii la toaleta si sunt pusi pe olita), din punctul meu de vedere acesta este un dresaj… Mi se pare mai important ca in perioada de invatare la olita sa fie dispusi sa ii schimbe, parintii sa aduca mai multe randuri de haine si copiii sa fie instruiti, cu blandete, cum sa ceara la olita. La fel de importanta mi se pare si existenta wc-urilor mici, pentru copii.
  • TV – mie una nu-mi place sa dau bani unei gradinite si aceasta sa imi puna copilul in fata televizorului/laptopului. Pot sa il tin gratis acasa, la desene animate sau filme. Sau muzica… Sunt atatea jocuri de jucat, atatea activitati de facut si carti de citit incat televizorul/laptopul nu sunt necesare in activitatea zilnica a copilului, mai ales inainte de somn (am vazut gradinite care pun desene copiilor sa adoarma – al meu e atat de fascinat de desene incat nu adoarme, dimpotriva). Asadar, ma uit dupa televizor, intreb daca exista si cand il folosesc.
  • serbarea – toate gradinitele fac serbare… cu diferite ocazii… nu le vad rostul, iar intrebarea mea este daca copilul nu vrea sa participe la serbare, care sunt consecintele? Eu stiu ca el a invatat sa cante, sa danseze, a invatat poezii si cate si mai cate. De-aia l-am trimis la gradi. Nu am nevoie sa ma laud in fata celorlalti parinti cu ce stie copilul meu. Obligandu-l sa mearga la serbare si sa participe pot sa ii fac mai mult rau decat bine. Asadar, imi intreb copilul daca doreste sa participe ca spectator sau ca actor la serbare si incerc sa ii respect decizia.
  • educatie fara pedepse si fara recompense – este partea care ma doare cel mai mult. Pentru ca nu exista gradinita care sa nu aplice pedepse sau care sa nu ofere recompense. Recompensele sunt prezente in majoritatea gradinitelor sub forma de abtipilduri colorate, cu fete zambitoare sau triste, cu scos in fata clasei si aplaudat si laudat, etc. Pedepsele sunt si ele prezente, din pacate, desi legea le interzice. Uneori sunt usoare (buline negre, fete triste, izolare), alteori sunt grave (scos in fata clasei si ras de el, izolare, coltul rusinii, scaunul rusinii, covorasul trist, agresivitate fizica sau verbala sau mai stiu eu cate nebunii). Mi s-a spus ca sunt nebuna, ca fac parte dintr-o secta ca imi educ astfel copilul, ca nu exista copil care sa invete ceva daca nu il recompensezi. Pentru ca educatia psiho-pedagogica din Romania nu iti arata cum sa profiti de curiozitatea nativa a copilului, ci cum sa il motivezi extrinsec ca sa invete.  Cei care aud de un copil nepedepsit si nerecompensat spun ca e alintat, ca ti se urca in cap si ca nu te poti intelege cu el. Nu se cunoaste conceptul de limite si cum se traseaza ele, ferm dar bland. Pot exista reguli, iar copiii carora li se explica insemnatatea si importanta acestor reguli le inteleg si le respecta. Asadar, la gradinite intreb ce sistem de pedepse si recompense au, cat de des primesc bulinutele sau cand, in ce context, se aplica o pedeapsa (la prima abatere, dupa ce i se explica de 3 ori copilului, etc.), daca au camere video externe  (de preferat pentru a putea urmari de acasa ce se intampla la gradi) sau interne.

Dupa experienta avuta insa, cel mai important este ca personalul gradinitei sa respecte copilul. Am intalnit diverse situatii in care copilului ii erau smulse jucariile din mana de catre cadrul didactic, copilul era fortat sa faca anumite activitati, in care educatorul se purta ca si cum copilul e un animal, nu un om. Copilul trebuie sa mearga cu placere la gradi si sa vina cu povesti frumoase de acolo si cu lucruri noi invatate. Daca nu se intampla asa, copilul refuza sa mearga la gradi, este trist, plange, atunci ceva se intampla. Aveti incredere in copiii vostri.

Voi ce mai aveti pe lista de intrebari pentru gradinite?

Author: mamicieblog

Sunt mamica de doi baieti, alaptati, cosleepuiti si iubiti cu nemarginire... Am multe de spus si sper ca prin blog ma voi face auzita... Sunt inginer de formare (deci nu prea le am cu scrisul), am fost cadru didactic aproape 10 ani, iar acum sunt mamica cu norma intreaga... cateodata si sotie... Ma puteti gasi la adresa mamicieblog@yahoo.com

4 thoughts on “Cum (nu) alegem gradinita? (I)

  1. Alta intrebare pe care eu nu am stiut ca trebuie sa o pun si am aflat “the hard way”: daca gradinita are si after school, cum decurge interactiunea copiilor de varste diferite? Cei mici au acces la tabletele/telefoanele celor mari?

    Like

    • Nici nu mi-am pus aceasta problema, cu accesul la telefonul altuia… Pentru ca nu vad de ce copiii mai mari si-ar butona telefoanele langa cei mici… si mai ales de ce ar avea acces cei mici la ele…Acum ca mi-ai spus, incep sa vad de ce… Intr-adevar, problema after school-ului este una reala… Cei mici se pot intalni cu cei mari si, daca nu sunt supravegheati corespunzator, pot aparea o multime de probleme…

      Liked by 1 person

      • Exact. Nici eu nu am crezut ca ar fi o problema reala si nici n-am crezut ca cei de la after de 8-9 ani pot veni cu tablete la gradinita. Totusi am experimentat pe piele mea. Aparent pentru unii parinti e mai usor sa isi convinga copiii sa mearga la after mituindu-i cu tableta/telefon/alt dispozitiv pe care se pot juca acolo, pentru ca altfel li se pare plictisitor. Si daca stau pe afara, in spatiul comun… piticii de 3 ani incep sa roiasca in jurul oricarui copil mai mare care sta cu tableta in mana si se joaca. Deci da, e o problema de supraveghere si gradinita ar trebui sa aiba o stratgie pentru astfel de situatii. Asa ca oricat ar parea de improbabila situatia, eu cred ca merita intrebat atunci cand facem ‘research’ de gradinite.

        Liked by 1 person

  2. Cu siguranta trebuie intrebat… si observat atunci cand se fac vizite…

    Like

Leave a Reply

