mamicieblog

blog de parenting, iubire si casa…

Despre diversificare, de la OMS (IV)

Leave a comment

Principiile diversificarii copiilor hraniti cu formula

  1. Asigurati-va ca acoperiti necesarul energetic al copilului. Aceste necesar este de aproximativ 600 kcal/zi la 6-8 luni, 700 kcal/zi la 9-11 luni si 900 kcal/zi la 12-23 luni.
  2. Consistenta mancarii va fi crescuta treptat, la fel si varietatea, pe masura ce copilul creste, adaptandu-se la cerintele si abilitatile copilului. Copiii pot manca pasat, piure si alimente semi-solide incepand de la 6 luni. De pe la 8 luni copiii pot manca ”finger foods”. Pe la 12 luni copiii pot consuma acelasi tip de alimente care se consuma de regula in familie. Trebuie evitate alimentele care pot provoca inecarea.
  3. Pentru un copil sanatos, obisnuit, ar trebui sa se asigure 4-5 mese pe zi cu gustari oferite de 1-2 ori pe zi, daca se doreste. Numarul potrivit de mese depinde de densitatea energetica a alimentelor locale si de cantitatea consumata la fiecare masa.
  4. Alimentele oferite copilului trebuie sa fie variate si sa asigure nutrientii necesari. Carnea, pestele sau ouale trebuie consumate zilnic, sau cat de des este posibil, ele fiind surse bogate in nutrienti cheie, cum sunt fierul si zincul. Produsele lactate sunt surse bogate in calciu si alti cativa nutrienti. Dietele care nu contin produse de origine animala nu pot indeplini necesarul de nutrienti al copiilor decat daca se folosesc suplimente nutritive. Daca se consuma regulat alimente de origine animala, cantitatea de lapte necesara copilului este de 200-400 ml/zi; in caz contrar, copilul va avea nevoie de 300-500 ml de lapte/zi. Sursele de lapte optime sunt: lapte integral de vaca, capra, bivolita, oaie, camila, lapte sterilizat UHT, lapte praf reconstituit sau lapte matern exprimat. Daca nu se consuma lapte si produse de origine animala in cantitate adecvata se vor oferi copilului cereale si legume zilnic, daca e posibil la aceeasi masa, pentru a-i asigura cantitatea si calitatea optima de proteina. Produsele lactate sunt cea mai buna sursa de calciu. Daca nu sunt consumate in cantitati adecvate se recomanda inlocuirea lor cu alte alimente relativ bogate in calciu, cum ar fi peste mic care se consuma cu tot cu oase sau tortila din porumb cu lime. Dieta zilnica ar trebui sa includa alimente bogate in vitamina A (fructe si legume colorate, ulei de palmier rosu etc), in vitamina C (fructe, legume, cartofi) consumata impreuna cu alimente bogate in fier pentru a imbunatati absorbtia acestuia, alimente bogate in vitaminele din grpul B (ficat, oua, produse lactate, legume verzi, soia), vitamina B6 (carne rosie, pui, peste, banana, legume verzi, cartofi, alune) si folati (legume, suc de portocale). Dieta unui copil trebuie sa contina surse adecvate de grasime. Daca nu se consuma regulat produse de origine animala, se pot adauga 10-20 g de grasime sau ulei. Se vor evita bauturile cu valoare nutritiva scazuta, cum ar fi ceai, cafea, bauturi racoritoare. Se limiteaza sucul proaspat de fructe oferit copilului pentru ca acesta sa nu inlocuiasca alimentele nutritive.
  5. Daca este necesar vor fi folosite alimente fortificate sau suplimente de vitamine si minerale care contin fier. Daca copilul nu consuma produse de origine animala in cantitatea potrivita, aceste suplimente trebuie sa contina si micronutrienti, in special zinc, calciu si vitamina B12.
  6. Copiii care nu sunt alaptati si copiii mici au nevoie de cel putin 400-600 ml/zi de fluide suplimentare (in plus fata de 200-700 ml/zi de apa ce se presupune ca vine din lapte si alte alimente) in climatul temperat, respectiv 800-1200 ml/zi in climatul tropical. Se va oferi copilului apa curata, plata, de cateva ori pe zi pentru a-i satisface setea.
  7. Se va mentine un mediu curat la masa si la pregatirea mesei spaland mainile (atat adultii care hranesc copilul, cat si copilul) cu sapun inainte de pregatirea mesei cat si inainte de masa. Alimentele vor fi depozitate corespunzator si se vor servi imediat dupa pregatire. Se vor folosi instrumente curate pentru pregatirea si servirea mesei. Se vor evita sticlutele si biberoanele deoarece sunt greu de mentinut curate.
  8. Practicati hranirea responsabila, aplicand principiile educatiei psiho-sociale. Adica, copiii vor fi hraniti direct , iar cei ce se hranesc singuri vor fi asistati, fiind atenti la indiciile de foame si satietate; copiii vor fi incurajati sa manance, insa nu vor fi fortati, vor fi hraniti incet, cu rabdare; atunci cand copiii refuza multe alimente, acestia vor fi incurajati cu o varietate mai mare de alimente, combinatii, texturi si metode de incurajare; se vor minimiza distragerile pe timpul mesei atunci cand copilul isi pierde usor interesul; amintiti-va ca mesele sunt perioade de invatare si dragoste, vorbiti cu copiii in timpul mesei, mentineti contactul vizual.
  9. Cresteti cantitatea de lichide pe perioada imbolnavirii si incurajati copilul sa manance alimentele preferate, alimente moi, variate si apetisante. Dupa boala oferiti copilului mai multa mancare decat de obicei si incurajati-l sa manance.

Acestea sunt principiile dupa care ar trebui sa ne ghidam atunci cand incepem diversificarea. La baza acestor principii stau o multime de studii pe care OMS le analizeaza si formuleaza concluzii. Ghidurile elaborate de OMS contin si date din aceste studii, asadar cine este interesat de mai multe detalii, le poate obtine tragand cu ochiul pe site-ul http://www.who.int/en/.

 

Advertisements

Author: mamicieblog

Sunt mamica de doi baieti, alaptati, cosleepuiti si iubiti cu nemarginire... Am multe de spus si sper ca prin blog ma voi face auzita... Sunt inginer de formare (deci nu prea le am cu scrisul), am fost cadru didactic aproape 10 ani, iar acum sunt mamica cu norma intreaga... cateodata si sotie... Ma puteti gasi la adresa mamicieblog@yahoo.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s