mamicieblog

blog de parenting, iubire si casa…

Homeschooling sau nu?

1 Comment

Pentru ca s-a tot discutat zilele astea despre homeschooling (HS) si pentru ca si eu am cochetat cu aceasta idee pentru cei doi copii ai mei, m-am gandit ca nu ar fi rau sa impartasesc cu toata lumea de ce as alege eu HS. De la inceput as vrea sa diferentiez cele doua sisteme despre care s-a tot scris si vorbit in ultima vreme, homeschooling (HS), care reprezinta educatia acasa, si unschooling (US).

HS, asa cum l-am inteles eu, consta in alegerea unei scoli (umbrela) pentru copil, educatia se face dupa o programa, de catre un parinte sau un profesor platit pentru acest lucru. Copilul studiaza materiile care il intereseaza in mod deosebit, in ritmul propriu. La unele scoli se dau teste, se pun note si copilul are la final o foaie matricola cu activitatea sa. De asemenea, copilul poate merge la diverse ateliere, intalniri, unde poate socializa. In America aproximativ 4% din copii sunt educati acasa.

In cazul US copilul sta acasa si studiaza nestructurat, invata din experimentare, nu exista programa, program si nici o evaluare periodica sistematica a acestuia. Nu m-a interesat in mod deosebit acest tip de educatie, asa ca nu stiu sa ofer prea multe detalii.

HS se potriveste foarte bine, din punctul meu de vedere, in special copiilor ai caror parinti calatoresc mult, celor care au nevoie de mai mult timp pentru a asimila o informatie, celor care au aptitudini deosebite intr-un anumit domeniu, insa si copiilor normali, care vor sa invete acasa. Este o decizie ce tine strict de parinte si de copil si nu ar trebui sa fie treaba nimanui daca un copil studiaza intr-un sistem de stat, privat sau HS/US.

Pentru ca T s-a integrat mai greu in gradinita la un moment dat m-am documentat destul de mult pe tema HS. Inca nu am abandonat ideea, mai ales cand ma gandesc la experienta mea cu copiii.

Am fost cadru didactic timp de aproape 10 ani (mai precis 9 ani si 10 luni) intr-o facultate de prestigiu din Romania. Veche, cu traditie, in care se facea scoala si in care studentii chiar aveau ce invata. Am intalnit in acesti ani fel si fel de studenti, oameni, fiecare cu fericirile si problemele lor. Bineinteles ca nu erau toti la fel, insa in mare parte (peste 80%) aveau cam aceeasi frici, comportamente similare in anumite situatii. 98% preferau sa li se dicteze un curs, nicidecum sa citeasca singuri, sa caute informatie si sa discute la curs cu profesorul. Preferau sa li se dicteze cursul si ei sa memoreze, nu sa gandeasca de ce, cum, ce scop are o componenta intr-un sistem. Nu stiu sa isi sustina o idee, sa o argumenteze. Rareori aveau idei proprii de rezolvare a unei situatii ipotetice. Cei mai multi studenti erau buni ca executanti, faceau exact cum li se spunea (altii nici macar nu puteau urma niste intructiuni), insa nu ieseau din carapace, nu voiau sa incerce noul. Cand primeau referate de facut era fericirea lor. Le luau copy/paste de pe internet, nici nu se oboseau sa il citeasca. Nu mai zic de aranjarea in pagina sau compilarea lui. Eram ca un detectiv, trebuia sa caut prima fraza din referat pe google si il gaseam. Macar aveau decenta sa schimbe numele. Erau putini cei care faceau o prezentare (orala sau power point) care sa capteze audienta, a lor sau pe o tema data. La partea de seminar, cand toti ne prezentam, cei mai multi vorbeau incet, puneau capul in pamant si nu isi priveau audienta. Tot putini erau si cei care isi asumau responsabilitatea pentru fapte/scris/cercetare pe care le faceau. Multi incercau sa se sustraga, unii minteau sau dadeau vina pe altii. Am vazut multi studenti timizi, timorati cand erau intrebati ceva, cu rusine fata de cadrul didactic, insa rareori aratau respect pentru acesta.

Cand intrebam studentii ce vor sa faca in viata peste 80% spuneau ca nu stiu, depinde ce pica. Au reusit toti cei care aveau un scop, stiau exact ce vor sa ajunga, si nu se temeau de responsabilitati. Toti stiau ca vor sa castige multi bani, insa cand ii intrebam ce responsabilitati isi asuma pentru banii aceia multi dadeau din umeri. Multi studenti nu stiau sa comunice, ce sa mai zic de notiuni de managementul timpului sau management financiar. Unii nici macar nu stiau sa scrie corect, altii nu stiau sa calculeze. Putini se incumetau sa faca ceva munca extra.

Din pacate am intalnit multi studenti ajunsi din intamplare la aceasta facultate, impinsi de parinti sau rude, nu le placea ceea ce fac si invata acolo insa nici nu aveau habar ce si-ar dori sa faca in viitor.

Au fost 10 generatii de studenti pe care le-am cunoscut si rareori am intalnit oameni cu care sa pot vorbi si lucra frumos. Nu m-a descurajat, am incercat sa ii invat cum stiam eu mai bine, insa pentru ca am vazut care e rezultatul invatamantului de masa m-am gandit la alternative. Si tot din acest motiv nu ii judec pe cei care au ales alternativa.

Author: mamicieblog

Sunt mamica de doi baieti, alaptati, cosleepuiti si iubiti cu nemarginire... Am multe de spus si sper ca prin blog ma voi face auzita... Sunt inginer de formare (deci nu prea le am cu scrisul), am fost cadru didactic aproape 10 ani, iar acum sunt mamica cu norma intreaga... cateodata si sotie... Ma puteti gasi la adresa mamicieblog@yahoo.com

One thought on “Homeschooling sau nu?

  1. Pingback: Educati(e) sau nu? | mamicieblog

Leave a Reply

