mamicieblog

blog de parenting, iubire si casa…

Gradinita privata sau de stat?

4 Comments

Acum 2 ani, cand am decis sa il dam pe T la gradinita, varianta gradinitei private era singura. Eram proaspat mutati in Constanta, nu stiam pe nimeni, nu stiam nici macar de unde sa ne luam informatia, asadar am ales gradinita privata gandind ca are doar avantaje… Realitatea ne-a dovedit ca nu e chiar asa, iar acum o gradinita de stat ne pare la fel de avantajoasa ca si una privata. Depinde doar care sunt asteptarile fiecarui parinte si compromisurile pe care e dispus sa le faca. Vin in intampinarea nevoii de informare a parintilor aflati la inceput de gradinita si am sa incerc sa fac o lista cu avantajele si dezavantajele gradinitei private, versus de stat. Reprezinta doar opinia mea si experienta mea, ca parinte ce am fost pus in situatia de a ma documenta cu privire la gradinitele potrivite pentru copilul meu.

Asadar, voi prezenta principalele avantaje si dezavantaje pe rand, in functie de ceea ce am urmarit eu in gradinite.

  • Cadrele didactice. Daca ai norocul si dai peste educatoare tinere, empatice, cu respect si dragoste pentru copii, atunci treaba e rezolvata. Chiar si la stat. Sau nu neaparat tinere, pentru ca am vazut educatoare cu atata dragoste de oferit, cu multa bunatate si empatie pentru cei mici, cu multa rabdare, si bineinteles experienta, si se apropiau de varsta pensionarii. Poti gasi, atat la stat cat si la privat, cadre didactice care nu au idee de ce si-au ales aceasta meserie. Si nici cum sa o faca… Pun etichete, tipa, bruscheaza si au impresia ca sunt atat de puternice ca nimic nu le poate rasturna ordinea. Mai ales niste ”mucosi”. Noi am gasit, la privat. Mai mult, de multe ori la gradinitele private ajung educatoare care nu au reusit sa ia note bune la titularizare. Asadar, cred ca inainte de a alege gradinita, trebuie aleasa educatoarea. Si la stat se pot gasi cele mai bune educatoare.
  • Cadrele nedidactice. Este vorba despre ingrijitoare, bucatari, femei de serviciu etc. La stat exista de regula o ingrijitoare pe grupa. Si doua educatoare. La privat, la gradinitele mici am vazut o ingrijitoare care era si femeie de servici. Pe toata gradinita. Oricum ar fi, e importanta atitudinea lor pentru ca ele ajuta copiii in multe situatii cheie, cum ar fi la somn, la baie, etc. La stat nu prea schimba scutece, la privat o fac de nevoie. Salariul este mic si nemotivant in ambele cazuri, asadar atitudinea lor depinde doar de caracter, de omenie.
  • Cladirea/spatiul. Gradinitele de stat sunt gazduite in cele mai multe cazuri in cladiri vechi, aceeasi cladire de ani de zile. Poate fi si un avantaj, dar si un dezavantaj. Avantajul ar fi ca spatiile sunt generoase, au toaleta speciala pentru copii, au spatiul potrivit pentru masa, joaca si somn, au curte mare cu jocuri. Dezavantajul e ca exista probabilitatea mai mare de a gasi igrasie, mucegai, jucariile sa fie vechi si nepotrivite, mobilierul rupt etc. Insa de cele mai multe ori la stat parintii se asociaza si remediaza aceste probleme. La privat gasesti cladiri noi, curate, frumoase. Uneori prea mici pentru numarul de copii, poate nu exista destul spatiu pentru dormit sau pentru masa. Am vazut gradinite in care unii copii luau pranzul la 11.30 ca sa aiba toti timp sa manance prin rotatie. Si gradinite in care copiii mancau pe niste banci destul de incomode. Insa la privat parintii nu se mai asociaza sa amenajeze spatiul. Nu au de ce, platesc o taxa consistenta pentru educatie de calitate.
  • Unele gradinite de stat au doar program scurt. Altele sunt cu program prelungit. La fel si la privat, insa aici cele mai multe au program lung.
  • Mancarea de la gradinitele de stat respecta legea. Asa ar trebui si la privat. Nu stiu de ce, insa am auzit de mai multe abateri la privat decat la stat. Poate si pentru ca gradinitele de stat sunt mai des controlate de autoritati, au niste proceduri (obligatorii) si posibil sa fie cumva obligati sa urmareasca trasabilitatea unui produs. Am intalnit gradinite private in care una scria in meniul afisat si alta se gasea in farfurie. Oricum, exista o lege (Legea 123/2008) care reglementeaza meniul unui copil de gradinita/scoala, si prin lege trebuie ca alimentatia copiilor sa fie sanatoasa, fara prajeli, fara preparate din carne, fara produse hipercalorice, dulciuri cat mai putine si mai naturale, fara sucuri, cu multe legume si fructe.
  • Activitatile si optionalele. Programa. La privat sunt mai multe optionale. Si, evident, mai putin timp de joaca pentru copii. Activitatile sunt mai faine sau nu in functie de educator. Cred ca educatorul da startul in alegerea unor activitati ludice, accesibile varstei si conforme cu programa. Acum, atat la gradinitele de stat cat si la cele private exista psihologi colaboratori in fel si fel de activitati, pe placul copiilor si care reusesc sa rezolve micile probleme ale unui grup. Sau incearca. La fel, am auzit de optionale introduse si la gradinitele de stat, la cererea parintilor.
  • Numarul de copii. In gradinitele private numarul de copii este mai mic decat la stat. Nu as vrea insa sa uitam ca si spatiul dedicat lor este mai mic, precum si numarul cadrelor didactice si nedidactice este uneori mai mic.
  • Relatia copilului cu toaleta. Adica daca poarta scutece sau nu. De regula la gradinitele de stat nu ii prea primesc in scutece. La privat da.
  • Parintii sunt diferiti, clar, si ei imprima clasei de copii nevoile, modul in care se desfasoara activitatile etc. Insa relatia dintre parinti, dintre parinti, copii si cadrul didactic, precum si indeplinirea nevoilor clasei nu depinde de sistem (stat sau privat) ci de noroc… pentru ca am intalnit multi parinti faini care isi duc copilul la stat, precum si parinti egoisti care isi duc copilul la privat. Asadar, cum iti e norocul!
  • Clar, taxele la privat sunt de la mari la mici, lunare, in functie de gradinita. Invatamantul de stat ar trebui sa fie gratuit. Se platesc ceva fonduri, se platesc materialele, insa chiar si asa, nu cred ca taxele ajung la nivelul unei taxe medii din mediul privat. Daca cineva nu isi permite, asta e, cred ca educatoarea impreuna cu parintii ar putea acoperi nevoile clasei cumva. Asadar, mai ieftin la stat, cu tot cu cadouri.
  • Posibilitatea de a urmari copilul video, pe calculator sau pe telefon. Este o optiune pentru unele gradinite private si este utila. Uneori. Parerea mea este ca iti vei da seama cu siguranta daca copilul are o problema la gradi sau nu, din atitudinea lui, schimbarea comportamentului, jocul si vocabularul lui. De exemplu, T a avut o perioada o doamna educatoare care ii tot spunea ”Vai de capul tau!” si el folosea expresia in aproape fiecare joc. Mai e acreditarea gradinitei. Gradinitele de stat sunt acreditate in cea mai mare parte, si au o relatie stransa cu Inspectoratul de care apartin. Unele gradinite private nici macar nu sunt gradinite, sunt centre educationale si nu au nici un fel de relatie cu Inspectoratul, nu sunt controlate in nici un fel. Alte gradinite private sunt gradinite neacreditate sau in curs de acreditare/autorizate, si o mica parte sunt acreditate. Privitul la televizor l-am intalnit atat la stat cat si la privat.

Cam asa arata in viziunea mea o comparatie intre gradinitele de stat si cele private. Parerea mea este ca nu trebuie urmarita gradinita ci educatoarea, cautata persoana empatica, respectuoasa si sensibila la nevoile copilului, indiferent ca e la stat sau la privat. Sa nu uitam ca aceasta persoana va sta o buna parte de timp alaturi de copilul nostru, aflat in formare. Succes in gasirea cadrului didactic perfect pentru copilul vostru!

Author: mamicieblog

Sunt mamica de doi baieti, alaptati, cosleepuiti si iubiti cu nemarginire... Am multe de spus si sper ca prin blog ma voi face auzita... Sunt inginer de formare (deci nu prea le am cu scrisul), am fost cadru didactic aproape 10 ani, iar acum sunt mamica cu norma intreaga... cateodata si sotie... Ma puteti gasi la adresa mamicieblog@yahoo.com

4 thoughts on “Gradinita privata sau de stat?

  1. Foarte utile observatiile! Si noi am ajuns de la privat la stat din cauza educatoarei. Am crezut ca sunt singura mamica care a facut cumva drumul invers. Educatoarea de la privat nu avea nici cea mai mica idee cum sa se comporte cu cei mici. La stat am gasit o doamna foarte tanara, inimoasa, inventiva pe sufletul nostru.

    Like

  2. Ce gradinita particulara recomandați?

    Like

    • Nu as putea face recomandări. Depinde foarte mult de fiecare familie și fiecare copil în parte. Cred ca cel mai bine ar fi sa vizitați, împreună cu copilul, câteva grădinițe și sa vedeți cu care rezonati. Eu am cautat o grădiniță fără pedepse și fără recompense și, abia de curând am găsit una…

      Like

Leave a Reply

