mamicieblog

blog de parenting, iubire si casa…

Cum iti convingi copilul sa manance… sanatos?

Leave a comment

Inca dinainte de a naste mi-am pus problema unei alimentatii sanatoase pentru cei mici. Cand T a inceput diversificarea (putin dupa 6 luni) ma gandeam cum pot face sa gatesc repede pentru toata familia. Mi-am dat seama ca raspunsul era simplu, trebuia sa ii dau si lui ce mancam noi… Sau, mai degraba, trebuia sa ne schimbam noi adultii alimentatia, astfel incat sa poata manca si T cu noi. De atunci am inceput sa-mi schimb modul de a gati, mai ales ca timpul disponibil pentru aceasta activitate era din ce in ce mai scurt.

Pentru inceput ar trebui sa definesc ce inseamna pentru mine mancatul sanatos. Noi mancam multe legume si fructe, insa nici carnea/pestele si lactatele nu ne lipsesc la masa. Am grija ca la fiecare masa sa existe, pe cat posibil, atat proteina de origine animala, cat si legume. Fructele le mancam de regula intre mese, ca gustare. Uneori mai pot avea fructe ca desert, la cererea lor.

Rareori gatesc supe/ciorbe, pentru ca nu putem manca doua feluri de mancare. Si doar cu supa nu ne saturam. Gatesc la cuptor, si pana sa implineasca copilul 1 an am gatit fara sare. Si pana pe la 1 an jumate la T nu am avut zahar in casa. Si nici produse cu zahar la indemana.

Asadar, un prim pas pentru a convinge un copil sa manance sanatos este schimbarea alimentatiei parintilor, daca aceasta nu este considerata sanatoasa de catre acestia. Noi am mancat, atunci cand era posibil, cu totii la masa. Copilul era incantat ca avea aceeasi mancare ca si noi si manca cu placere. Poate am fost si putin norocoasa, T a fost inca de la inceput un mancacios si rareori refuza mancare. M in schimb, a fost mai selectiv si inca de la inceputul diversificarii a fost mai incantat de ceea ce aveam noi in farfurie decat legumele lui. Asa ca am reinceput sa gatesc fara sare, aveam tot timpul grija la ce legume pun in mancare, astfel incat sa nu amestec prea multe pentru M. Si am continuat sa luam masa impreuna. Inca nu este un mare mancacios, insa probabil ii trebuie mai putin decat fratelui lui.

Foarte mult ne-au ajutat povestile despre alimente, ce contin, la ce folosesc vitaminele, ce sunt microbii etc. (deh! Mami a studiat putina chimie a alimentelor!). T stie acum care sunt vitaminele, ce fac microbii, unde gaseste microorganisme bune etc. Ii povesteam in timpul mesei, sau ori de cate ori ma intreba (in seara asta m-a intrebat in timp ce statea pe wc) despre alimente si rolul lor. Acum este si el atent sa vada daca are carne in farfurie, ce legume sunt etc.

Tot in categoria povestilor sunt cartile si cd-urile de la Copilul Verde. Am dat peste site intamplator acum vreo 2 ani si am fost incantata de Fintifliusca, dinozaurul mancacios, si personajele din povestile lor, dar si de Buha si Owliver. Prin dialoguri pline de viata copiii sunt incurajati sa manance legume, sa manance sanatos si totul intr-un ton foarte amuzant. T este foarte incantat de povestile lor, stie cantecele pe derost si chiar si denumirile in limba engleza ale unor alimente (aici am mai contribuit si noi, recunosc).

O alta poveste pe care i-am achizitionat-o de curand este Erus si Valea Rabdarii. Este o poveste tare faina ce promoveaza alimentatia sanatoasa. T a fost foarte atent la inceput, insa, pentru ca povestea e lunga si greu de urmarit pentru el, o citim pe capitole. Cartea este potrivita pentru copiii mai mari (as aprecia eu de la 5-6 ani in sus). Mai mut decat atat, la sfarsitul cartii (si pe site) sunt niste link-uri catre melodii pe aceeasi tema, melodii ce iti raman pur si simplu in cap…

Mami, e gata? e o alta carte care ne-a inspirat, mai ales in alegerea unor retete simple, pe care le facem in gasca… Plus ca de cand am luat-o gatim mai des impreuna. Poate si pentru ca avem mai multa inspiratie…

Jocurile cu mancarea si de-a mancarea nu au lipsit din viata noastra. De la gatit impreuna, pana la aruncat cu mancare pe jos (trebuia sa observam traiectoria in functie de tipul de mancare etc, ca doar suntem ingineri!). Pe M l-am mai constrans in ceea ce priveste irositul mancarii, insa T a fost privilegiat din plin in acest sens…

Primii ani mi se par deosebit de importanti in educarea gustului alimentar si de aceea ne-am propus sa nu facem excese, insa nici sa interzicem bunatati. Unde a fost posibil, am inlocuit mancarea nesanatoasa cu ceva sanatos. Unde nu, am inchis ochii, am strans din buze si am sperat sa nu ii placa.

Voi ce trucuri folositi pentru a manca sanatos?

Author: mamicieblog

Sunt mamica de doi baieti, alaptati, cosleepuiti si iubiti cu nemarginire... Am multe de spus si sper ca prin blog ma voi face auzita... Sunt inginer de formare (deci nu prea le am cu scrisul), am fost cadru didactic aproape 10 ani, iar acum sunt mamica cu norma intreaga... cateodata si sotie... Ma puteti gasi la adresa mamicieblog@yahoo.com

Leave a Reply

