mamicieblog

blog de parenting, iubire si casa…

Zaharul si copiii

Leave a comment

Zaharul e unul dintre cei mai buni prieteni ai copiilor, din pacate. Cercetarile din ultima perioada pe tema consumului produselor dulci in randul copiilor nu aduc vesti bune. Si cu toate acestea, in Romania, scolile si gradinitele sunt printre cele mai mari distribuitoare de produse cu continut mare de zahar.

Da, stiu povestea: si noi am consumat zahar si uite ce grasi si frumosi suntem! Exact! Grasi, cu ceva probleme de nutritie… si stiu ca nu doar feliile alea de paine umezita pe care presaram zahar sunt vinovate de starea noastra de sanatate, insa cu siguranta si ele au avut un cuvant de spus in cresterea ratei obezitatii, diabetului, bolilor cardiovasculare, etc.

Ma gandesc ca putina informare nu strica, asadar voi prelua niste idei din articole din reviste de specialitate, in mare parte cotate ISI, de pe sciencedirect.com.

Zaharul atrage in special prin faptul ca este rapid metabolizat si absorbit in organism, desi vine cu calorii `goale`, fara aport de vitamine si minerale. Consumul de zahar a crescut treptat, fiind initial folosit pentru indulcirea ceaiului. Oamenii au instinctiv o preferinta pentru produsele dulci, considerate sursa de energie, evitandu-le pe cele amare sau acre care, de regula, sunt asociate cu toxicitatea si pericolul. Privind in ansamblu, din punct de vedere fiziologic, corpul este o unitate chimica de procesare ce merge cu apa, oxigen si zahar. Mancarea pe care o consumam este intr-un final redusa la glucoza, un zahar simplu. Aceasta reactie chimica necesita un efort mai mic atunci cand oferim organismului zahar, indiferent de forma acestuia (lactoza, fructoza, zaharoza).

Modificarea obiceiurilor alimentare si stilul de viata sedentar au condus la cresterea obezitatii in toata lumea, WHO raportand 12% din populatia adulta ca fiind obeza in 2012.

  • Obezitatea este considerata factor de risc pentru multe boli cronice, printre care bolile cardiovasculare, diabet si boli ale sistemelor muscular si osos.
  • Dietele bogate in zahar si/sau sare au impact negativ asupra functiei reproductive la barbati si poate fi o cauza a incidentei in crestere a infertilitatii masculine.
  • Inainte de dezvoltarea agriculturii moderne, sub 2% din necesarul zilnic de energie erau preluate din zahar; in zilele noastre, aproximativ 18-25% din energie deriva din zaharuri simple.
  • Obiceiurile alimentare din primii ani de viata joaca un rol esential in cresterea si dezvoltarea copiilor; o introducere adecvata a alimentelor solide este extrem de importanta deoarece poate afecta acceptarea viitoare a unor alimente.
  • Prescolarii se caracterizeaza printr-un necesar mai ridicat de micronutrienti comparativ cu necesarul de energie. Acest aspect, combinat cu faptul ca dietele lor contin niveluri ridicate de grasimi saturate si zahar si sunt sarace in fibre, face acest grup de varsta vulnerabil la dezvoltarea obezitatii si deficitul de micronutrienti. Mai mult, s-a demonstrat faptul ca cei mici prefera alimente cu densitate energetica mare datorita consecintelor fiziologice pozitive ale acestora raportate la satietate si necesarul de energie, ceea ce poate afecta consumul de fructe si legume.
  • Exista studii care arata ca peste 80% dintre copiii participanti in studiu consuma mai putin de o portie de fructe si legume pe zi, iar peste 50% dintre ei nu consuma fructe si legume zilnic. Obiceiurile alimentare din primii ani de viata influenteaza dieta pe parcursul vietii deoarece expunerea timpurie la anumite alimente si arome influenteaza puternic acceptarea acestora pe termen lung si scurt.
  • Studiile arata: consumul de fructe la 12 luni este in legatura directa cu consumul de fructe la 2-3 ani. De asemenea, s-a aratat o legatura intre consumul de sucuri, in special sucuri din comert (soft drinks) din primul an de viata si consumul (mai scazut) de legume la 2-3 ani.
  • S-a demonstrat ca exista o preferinta innascuta pentru gustul dulce la copii si consumul lichidelor dulci la varste mici pot incuraja aceasta preferinta.
  • Factorii socioeconomici si cadrul familial sunt asociate direct cu dezvoltarea obiceiurilor alimentare.
  • S-a observat ca parintii cu nivel de educatie scazut, de regula ofera mai putine fructe si legume copiilor.
  • Substituirea alimentelor preparate acasa si naturale cu alimente procesate este unul dintre factorii responsabili de rata crescuta a obezitatii si excesului de greutate in randul copiilor.
  • Influenta tehnicilor de marketing, prin publicitate, ambalaje atractive si etichete, stimuleaza consumul excesiv a produselor industrializate.
  • Studiile arata ca alimentele ultraprocesate sunt prezente in proportie mare in dieta copiilor sub 6 ani si aceasta proportie creste cu varsta.
  • Boala `ficatului gras` din cauze nealcoolice este asociata cu un consum ridicat de zahar, in special fructoza, ce se gaseste cu precadere in bauturile racoritoare. Pacientii cu ficat gras consuma cantitati mai ridicate de carbohidrati simpli decat restul populatiei si consumul de bauturi racoritoare e un factor de risc comun la acesti pacienti.
  • In urma unor studii efectuate pe copiii din SUA, s-a constatat ca a crescut consumul de fructe si legume in randul copiilor, chiar si in familiile cu posibilitati reduse, prin activitati de preparare a mancarii la scoala/gradinita si in familie, prin invatarea copiilor sa citeasca etichete, sa cunoasca beneficiile aduse de fructe si legume.
  • S-a demonstrat ca dieta vestica (western diet), caracterizata prin cantitati ridicate de zaharuri rafinate si grasimi saturate, este asociata cu o functionare mai lenta a creierului. Mai mult, adolescentii din Australia care consuma o dieta vestica prezinta o incidenta mai ridicata de ADHD decat cei ce urmeaza o dieta sanatoasa.
  • Unele cercetari arata ca riscul de boli cardiovasculare creste exponential odata cu cresterea procentului de calorii provenite din zahar. In plus, studiile au aratat ca zaharurile adaugate pot creste riscul de tensiune arteriala si trigliceride, chiar si la copii.
  • WHO a lansat recent un ghid de recomandari prin care sugereaza ca zaharul adaugat in alimente de catre producatori nu ar trebui sa depaseasca 10% din energia zilnica totala consumata (ideal ar fi 5%).

Asadar, e bine sa evitam zaharul la inceput de diversificare, sa ii oferim copilului cat mai multe fructe si legume proaspete, in diverse forme, incurajand astfel consumul lor. De asemenea, povestile cu vitamine si minerale sau cu fructe si legume trebuie incurajate. La fel si pregatirea meselor in familie sau la gradinita/scoala. Momentan, legea e de partea parintilor, produsele bogate in  zahar nu au ce cauta in  meniul copiilor la scoala sau gradinita. Depinde doar de noi, parintii, sa ne cerem drepturile acolo unde e cazul.

Voi cum ii incurajati pe cei mici sa manance sanatos?

Advertisements

Author: mamicieblog

Sunt mamica de doi baieti, alaptati, cosleepuiti si iubiti cu nemarginire... Am multe de spus si sper ca prin blog ma voi face auzita... Sunt inginer de formare (deci nu prea le am cu scrisul), am fost cadru didactic aproape 10 ani, iar acum sunt mamica cu norma intreaga... cateodata si sotie... Ma puteti gasi la adresa mamicieblog@yahoo.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s