mamicieblog

blog de parenting, iubire si casa…

Copiii si plansul lor

Leave a comment

Inainte de a avea copii (si putin dupa) eram iritata de fiecare data cand auzeam  un copil plangand. Fie ca plangea de descarcare, fie pentru ca nu i se dadea ceva, simteam nevoia sa merg si sa ii alin suferinta. De regula, incercam sa ii ofer ce isi dorea.

Dupa ce l-am nascut pe T stateam doar cu el in brate, nu il lasam deloc sa planga. Incercam disperata sa aflu ce isi doreste pentru a-i oferi.

Apoi am fost la un seminar al Otiliei Mantelers si am  citit si cartea lui Larry Cohen (Retete de jocuri)… si m-am mai luminat. Nu am mai fost atat de stresata ca nu stiu de ce plange copilul, ca nu stiu cum sa-i fac pe plac fara a renunta la principiile mele. Am inceput sa descopar tipurile de plans si sa imi urmaresc copilul pentru a-l alina.

Am aflat ca plansul e o forma de descarcare, ca nu trebuie sa stim intotdeauna de ce plange copilul pentru a-l ajuta sa treaca peste perioada aceasta. Uneori copiii plang doar pentru a se descarca. Pentru a-si descarca emotiile pe care nici ei nu le recunosc uneori.

Bineinteles ca mai intai caut motivul din spatele plansului. Identific acum cu usurinta un plans de foame, de oboseala sau de pampers plin. Insa cand epuizez toate aceste optiuni iar copilul nu inceteaza cu plansul, incep sa ma gandesc doar ca e incarcat emotional si are nevoie de plans.

Ce fac atunci? Ma asez langa el sau il iau in brate (daca ma lasa), ii spun ca sunt acolo si ca e ok sa planga. Daca stiu ca vrea sa ma convinga prin plans sa ii dau un obiect interzis sau sa il las sa faca ceva ce i-ar pune viata/sanatatea in pericol, ii pun limita. Si il ascult. Asa am trecut peste multe tantrumuri ale lui T. La fel procedez si cu M, care se arcuieste, se zbate si fuge ori de cate ori ii interzic ceva.

Cel mai greu mi se pare sa accept reactia celor din jur. Pentru ca, evident, tantrumurile si plansul acesta se petrec de multe ori in public. Cu el imi pastrez calmul (numai eu stiu cat ma stradui), chiar daca nivelul meu de energie fuge spre zero in acel moment. Insa imi este greu sa reactionez frumos la comentariile rautacioase ale celor din jur. Nu, nu ma deranjeaza ca al meu copil si-a gasit sa faca un tantrum in magazin! Ma deranjeaza cei care comenteaza. Imi amintesc si acum, desi s-a intamplat acum mai bine de 2 ani, replica unei doamnne la un tantrum al lui T: `Daca era al meu, nu apuca sa faca asa ceva! Ii dadeam vreo doua si se linistea!`. I-am spus ca nu cred in bataie si ca se linistea de frica, nu ca invata sa-si recunoasca si sa accepte ceea ce simte. Insa nu cred ca am avut cu cine… doamna s-a indepartat grabita, comentand. M-a durut cu atat mai mult cu cat eu stiam ca T nu face des tantrumuri. Cele mai multe au fost in perioada in care era agresat la gradinita. Insa de regula ma puteam intelege cu el.

De unde stiu ca faceam bine ascultandu-i plansul? Pe langa faptul ca aveam confirmarea din carti si de la seminarii, eram atenta si la reactia copilului dupa ce plangea. Era atat de senin, ne intelegeam atat de bine…. era clar ca plansul il ajutase sa se descarce. Plus ca, acceptandu-i plansul, acceptand ca are dorinte pe care nu i le pot indeplini intotdeauna, ca are sentimente pe care eu, ca adult, nu le inteleg, ne-a ajutat sa trecem repede peste `terrible twos` si fara sa ajung pe tratament cu antidepresiv. Pentru noi a functionat.

Voi cum treceti peste perioadele de plans si tantrumuri?

Author: mamicieblog

Sunt mamica de doi baieti, alaptati, cosleepuiti si iubiti cu nemarginire... Am multe de spus si sper ca prin blog ma voi face auzita... Sunt inginer de formare (deci nu prea le am cu scrisul), am fost cadru didactic aproape 10 ani, iar acum sunt mamica cu norma intreaga... cateodata si sotie... Ma puteti gasi la adresa mamicieblog@yahoo.com

Leave a Reply

